“Czym się zajmujesz?”

Słyszysz czasem to pytanie? Co odpowiadasz? Czy udaje Ci się zaciekawić rozmówcę?

Zdarza się, że masz okazję zaprezentować siebie lub swoją firmę, ale masz niewiele czasu. Ktoś zadaje Ci to pytanie na przyjęciu, jakiejś imprezie. Spotykasz ważną osobę na konferencji, znajomy przedstawia Cię swoim znajomym na nieformalnym spotkaniu albo może po prostu kogoś właśnie poznajesz.


Jeśli nie masz czasu przedstawić pełnej oferty swojej firmy i mało tego, nikt nie będzie jej słuchał podczas nieformalnego spotkania, potrzebujesz prezentacji, którą możesz przedstawić w 60 sekund.

Czy Twoi znajomi wiedzą dokładnie czym się zajmujesz? Chętnie polecą Cię swoim znajomym, gdy tylko nadarzy się okazja. Jest jednak warunek – muszą wiedzieć, co powiedzieć.

Jeśli więc potrafisz krótko, ale i ciekawie opowiedzieć o tym, czym się zajmujesz, masz większe szanse na zainteresowanie słuchaczy.

Przed Tobą zatem trzy cele.

Zaciekawienie

Pierwszym błędem, jaki możesz popełnić to przedstawienie usług lub produktów, które oferujesz. Jeszcze gorzej, jeśli wymienisz całą ich listę. Często, gdy mówisz w taki sposób usłyszysz odpowiedź typu “aha”. Kończy się także rozmowa na ten temat.

Dla odmiany powiedz jak pomagasz swoim klientom.

Możesz powiedzieć, że zajmujesz się ubezpieczeniami, ale jak się domyślasz “trafisz do worka” pełnego innych agentów ubezpieczeniowych. Zamiast tego powiedz na przykład, że dostarczasz klientom pieniądze wtedy, gdy najbardziej tego potrzebują – poważnie zachorują, przydarzy im się wypadek, ktoś uszkodzi im samochód itp. Dopiero wówczas sprecyzuj, że robisz to za pomocą ubezpieczeń życia i majątku.

Możesz powiedzieć, że zajmujesz się szkoleniami. To również bardzo konkurencyjna branża i ani się nie wyróżnisz, ani nie zaciekawisz. Zamiast tego powiedz, że pomagasz swoim klientom awansować lub sprawiasz, że zarządzanie zespołem jest łatwiejsze.

Możesz powiedzieć, że zajmujesz się obsługą prawną firm. Zamiast tego lepsza będzie jednak wypowiedź, która wskazuje, że na przykład pomagasz klientom odzyskać pieniądze, które są im winne inne firmy.

To bardzo ważne. Zastanów się w jaki sposób Ty pomagasz swoim klientom.

Zapamiętanie

Jeśli zaciekawisz rozmówcę warto, aby także zapamiętał Ciebie i Twoją firmę. Przedstawiając się w powyższy sposób już zwiększasz swoje szanse. Dodatkowo zastanów się jednak, który z obszarów Twojej działalności może szczególnie zainteresować Twego rozmówcę.

60 sekund to za mało czasu, aby przedstawić pełny zakres Twojej działalności. Nawet nie próbuj tego robić. Przemyśl, co trafi do osoby, z którą właśnie rozmawiasz. Czy pomagasz podobnym klientom, firmom z tej branży? Co ciekawego dla nich już zrobiłeś?

Rekomendacja

Twoi znajomi chętnie polecą Cię swoim znajomym – jeśli będą wiedzieć komu. Dlatego w swojej prezentacji koniecznie powiedz także, kto jest Twoim klientem – komu pomagasz.

Jeśli rozmawiasz z bardzo dobrym znajomym, poproś wprost o polecenie Ciebie lub Twojej firmy jego znajomym. Poinstruuj go także, jak może o Tobie mówić innym.

Jak zaprezentować siebie lub firmę w 60 sekund?

Jeśli mówisz na forum, na przykład podczas spotkania biznesowego i nie wszyscy mieli wcześniej okazję Cię poznać, koniecznie przedstaw swoje imię i nazwisko oraz nazwę firmy.

Następnie powiedz o tym, jak pomagasz swoim klientom. Pamiętaj, aby nie była to lista produktów i usług tylko wybrany obszar działalności.

Następnie powiedz coś, co zapadnie słuchaczom w pamięć. Najlepiej sprawdzają się przykłady i ciekawe historie. Możesz opowiedzieć np. o:

  • trudnym zleceniu, które udało Ci się zrealizować, podkreślając potrzeby, jakie miał klient i korzyści, jakie osiągnął ze współpracy z Tobą;
  • problemie klienta, który udało Ci się rozwiązać;
  • kłopotach, których klient dzięki Tobie uniknął;
  • pieniądzach, które dzięki Tobie klient zaoszczędził.

 

Możesz także przedstawić poradę, która będzie użyteczna dla słuchaczy. Dzięki temu pokażesz dodatkowo, że jesteś ekspertem w swojej branży i chętnie dzielisz się wiedzą i doświadczeniem.

Jeśli możesz zaproponuj darmową konsultację lub bezpłatną pierwszą wizytę, która zachęci do współpracy z Tobą.

Jeśli prezentujesz swoją firmę na spotkaniu biznesowym lub networkingowym powiedz dodatkowo, do kogo chcesz dotrzeć. Najlepiej sprawdzają się tu konkretne informacje. Przedstaw imię i nazwisko osoby, do której chcesz uzyskać kontakt, typ firmy, branżę lub typ klienta.

To bardzo ważne – im konkretniej, tym lepiej. Jeśli powiesz, że kierujesz swoją ofertę do małych firm, masz małe szanse na rekomendację. Nikt nie zna firmy o nazwie “mała firma”.

Jeśli przemawiasz podczas spotkania biznesowego powtórz nazwę firmy oraz swoje imię i nazwisko. Po prezentacji zgodnej z powyższymi wskazówkami zwiększasz szanse, że słuchacze je zapamiętają.

 

Jeśli udało Ci się zaciekawić rozmócę, na pewno zada dodatkowe pytania.

  1. 3 June 2013
    wojtek

    Dziękuję za porady, bardzo przydatny artykuł!

  2. 12 January 2014

    Bardzo cenne informacje, po latach pracy w sprzedaży znamy je tylko na codzień o nich zapominamy

Comments

Post a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *